VAD VAR DET HAN SA !

Detta är den officiella sidan om Anderz Harning. Här kan du läsa om Anderz, du kan själv bidra med anekdoter och du kan delta i debatter om Anderz litteratur.

Anderz Harning, föddes den 4 april 1938 i Stocka ”by the sea” , i Hälsingland. Han var svensk samhällsdebattör och författare, känd från både radio och TV, bland annat som sommarpratare.
Anderz visade långt före exempelvis SVT:s Uppdrag Granskning på maktmissbruk och svågerpolitik i främst de politiska leden, han gav mannen på gatan en egen röst och häcklade ofta översittare och makthavare och han bildade på så sätt skola för den kritiska journalistiken.
Men Anderz Harning var inte bara samhällsdebattör utan dessutom en av Sveriges bästa skönlitterära stilister, vilket kanske bäst ses i de kåserier som han varje torsdag i tio års tid skrev i Dagens Nyheter.
Den här sidan är tillägnad alla som har ett intresse i Anderz författarskap, – Nu och Då. ( Även ni som älskar att hata honom är hjärtans välkomna :-))

6 svar

  1. Vad roligt!!! 🙂 Jag älskar Anderz Harning!!

  2. skogsstjernan ! saknar angratørn

  3. Anderz var helt enastående. Jag älskade hans Sommar Sommar och har varenda bok han nånsin skrivit. Sverige behöver fler som han!

  4. ¤¤¤¤¤
    En Författare

    En frostnupen morgon för snart 25 år sedan var jag på väg till mitt arbete från villaområdet i kommunens utkanter till navet i kommunen och dagcentret där jag senare på dagen skulle dansa in det nya året tillsammans med flickan med läderhatten till tonerna av Häggarnas orkester där Benny Banan var soloartist. Jag gick den svarta asfaltvägen där iskristallerna glimmade i morgonsolen.

    Vid sidan av vägen hade en jätte med en kufiskt tillknycklad hatt parkerat sitt åk och stod och tittade ut över den frostiga ängen som bredde ut sig norröver mot kyrkan och sjön bakom den. När jag närmade mig honom kände jag igen honom, det var Anderz Harning, författare, skribent, kolumnist i DN med en nästan daglig och uppskattad spalt, äventyrare, rebell och alkoholist.Det såg ut som han funderade på något.Söderut, på min vänstra sida när jag närmade mig honom var ängen alldeles grön. Märkligt.

    Senare skull han skriva i DN om det han antagligen funderade över den morgonen, han skulle skriva om att gränsen till Norrland börjar längs den där vägen som går mellan kommunerna och som delar Sverige i ett kallt och ett ljummet.
    ec
    ¤¤¤¤¤

  5. Min bortgångne Pappa berättade att Han och Anderz umgicks i sin ungdom 🙂

  6. Kommer ihåg hans berättelser om ättestupan och hur han på ett tidigt stadium visste vad som händer just nu. Äldre som hoppar från balkongen för att de inte får plats på äldreboende. Hände idag http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/kampade-for-att-fa-vard-hoppade-fran-balkongen

    2013-09-26

Kommentera

